Totaal aantal pageviews

30 april, 2012

Eikes

Onze buurmanvader vroeg twee weken geleden of we eikes wilden. Ah ja zeker, verse eikes die kunnen niet slecht zijn... alleen toen we gisteren langsgingen, met lege 5 liter flessen waarvan hij er slechts twaalf of elf moest hebben van de 500 andere die hij ongegeneerd weglachte, wist  niet meer welke eitjes nu vers waren en welke niet... ehm...
Nu ben ik niet zo 'n eierfan als deze niet verwerkt zijn. Nogal slijmerig of snotterig, soms zo een bloederig vruchtbeginseltje, de geur van een rauw ei vind ik ook al niet echt smakelijk anderzijds is een gekookt, gebakken of enigszins anders verwerkt ei best wel 's lekker, ja zelfs héél lekker... een advocaatje indachtig. En ik heb al de hel meegemaakt toen ik een paar jaar geleden ééntje helemaal gevuld met rood levensvocht tegen de pan klopte. Het heeft ongeveer een jaar geduurd eer ik weer een ei in het oog dierf kijken. Eikes. Pure horror.
De eer aan Onzesamson om als eerste in de kippenvruchten te duiken....

2 opmerkingen:

  1. Bij twijfel een eitje in water leggen en als het boven komt drijven is het ei niet meer vers en kan er zelfs een beginnend kuikentje in zitten. Logisch dat dat naar boven wil komen...Dat is toch wel een alomgekende methode? Met streken zou men dat toch moeten weten;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Idd., ik wist dat er een methode bestond maar ik wist niet meer precies hoe die precies in zijn werk ging, was nog van plan het op te zoeken maar da's nu dus niet meer nodig. En ja van dat beginnend kuikentje enzo dat wist ik dan wer wel... gruwel gruwel.
    Dankuwel Martine.

    BeantwoordenVerwijderen